Als lokale ondernemer wil je vooral goed vindbaar zijn in jouw regio. Of je nu loodgieter bent, kapper, makelaar of fysiotherapeut, je wilt bovenaan staan wanneer mensen in de buurt zoeken naar jouw dienst. En dan hoor je het woord ‘linkbuilding’ vallen. Klinkt ingewikkeld, maar het is simpel gezegd: zorgen dat andere websites naar jouw site linken. Toch bestaan er nog steeds veel misverstanden over hoe dat werkt en wat het oplevert.
In deze blog zetten we de grootste misverstanden op een rij, zodat dat jij weet wat wél, maar ook wat niet werkt.
“Google kijkt alleen nog naar de content”
Goede teksten zijn onmisbaar, daar valt niks op af te dingen. Maar als niemand naar je website verwijst, denkt Google al snel: deze website zal wel niet zo relevant zijn. Ook in 2025 kijkt Google nog steeds naar welke andere websites naar jouw website linken en dat geldt ook voor lokale zoekresultaten.
Ben je dus voornamelijk actief in Breda of Deventer? Dan is het slim als lokale (nieuws)websites naar je verwijzen. Google ziet in dit geval dat jouw website als betrouwbaar wordt gezien, waardoor je online autoriteit kunt opbouwen.
“Hoe meer links, hoe beter”
Veel ondernemers denken nog steeds dat het draait om aantallen. Maar dat klopt niet. Een link vanaf een lokale nieuwssite of een branchevereniging in jouw regio is veel waardevoller dan 100 linkjes van websites waar je doelgroep nooit komt. Het gaat om kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid, niet om hoeveelheden.
“Een hoge domeinautoriteit betekent automatisch een goede link”
Veel ondernemers laten zich verleiden door cijfers zoals ‘domeinautoriteit’ of ‘Domain Rating’. En ja: het kán een indicatie zijn van een sterke site. Maar een hoge score zegt niks als er geen verkeer op die website komt. Een link van een site met DA 70 waar niemand op klikt, levert je uiteindelijk niks op. Liever een link van een kleinere, lokale site met échte bezoekers dan een hoge autoriteit zonder bereik. Google kijkt namelijk steeds meer naar gebruikssignalen: waar wordt op geklikt, wat wordt gelezen en wat voegt waarde toe?
“Alle links zijn hetzelfde”
Een link van een lokale partner of samenwerkingsverband, bijvoorbeeld een ondernemersvereniging, netwerkclub of collega-bedrijf, heeft veel meer waarde dan een anonieme link op een algemene website. Google snapt het verschil. Jij moet dus zorgen dat je genoemd wordt op plekken die er voor jouw klanten toe doen.
“Interne links doen er niet toe”
Ook binnen je eigen website speelt linkbuilding een rol. Als je op je homepage verwijst naar je dienstenpagina’s of je ‘Over ons’-pagina koppelt aan je reviews, help je Google om je website beter te begrijpen. Google is in dat geval beter in staat om je website te crawlen en uiteindelijk te begrijpen waar deze overgaat. Hierdoor zal Google jouw website beter weten te matchen met relevante zoekopdrachten voor jouw lokale bedrijf.
Wat wél werkt voor lokale zichtbaarheid
Linkbuilding hoeft niet ingewikkeld te zijn. Dit is wat in 2025 goed werkt voor lokale ondernemers:
- Zorg voor goede content die inspeelt op je regio en doelgroep
- Laat lokale websites, klanten en samenwerkingen naar jou verwijzen
- Schrijf blogs of nieuwtjes die gedeeld kunnen worden (bijvoorbeeld over een buurtactie of lokaal project)
- Meld je aan bij relevante lokale platforms, gidsen en ondernemersnetwerken
- Zorg dat je website logisch is opgebouwd, met interne links tussen je belangrijkste pagina’s
Wij helpen lokale ondernemers vooruit
Bij Rising Monkey helpen we je niet met standaard SEO-verhalen, maar met concrete content en een doordachte linkstrategie die past bij jouw bedrijf en jouw omgeving. Door onze jarenlange ervaring hebben we een uitgebreid netwerk opgebouwd dat we benutten om kwalitatieve links die aansluiten bij jouw website. Benieuwd hoe jij lokaal beter vindbaar kunt worden met slimme content en natuurlijke linkbuilding? Stuur ons dan zeker een berichtje, want we gaan graag voor je aan de slag.